Daar is de hitte eindelijk - Reisverslag uit Gröbming, Oostenrijk van Familie-Molenaar-Ruesink - WaarBenJij.nu Daar is de hitte eindelijk - Reisverslag uit Gröbming, Oostenrijk van Familie-Molenaar-Ruesink - WaarBenJij.nu

Daar is de hitte eindelijk

29 Juni 2015 | Oostenrijk, Gröbming

Samstag 27.Juni
Het leek erop dat het een mooie dag zou worden , de zon scheen, blauwe lucht maar voor het 10 uur was donkere wolken en regen en koel.
Jammer voor de Floriani-Jugend die vandaag hier in Gröbming wedstrijden hebben. Ook is er vanmiddag op het terrein van het nieuwe Rusthaus een brandweerauto Ausstellung.
Jannick boft ook, in het water, op het water en dan ook nog water van boven.
Theresa heeft een poosje bij ons gespeeld want mama kwam koffie drinken en toen dacht Theresa dan blijf ik maar tot het middageten klaar is.
Dan verdween ze om te gaan eten. Mama kreeg een vriendin op bezoek, Theresa ging slaapje doen , Oma kreeg de babyfoon en Ingrid ging een rondje Gröbming met haar vriendin doen.
Opa heeft een plank in mijn gootsteenkastje gemaakt en nu staan de dingen er georganiseerd in.
Veel meer plaats en het rolt je nu niet tegemoed als het deurtje open gaat.
Van zulke kleine dingen kan ik helemaal blij worden.

Met Theresa kan je soms echt lachen, het gesprek ging over groot en klein. Dus de vraag aan haar wat is Opa kwam als antwoord groot, en Theresa? Antwoord klein, en Oma? Een beetje groot.

Sonntag 28.Juni
Vanaf gisteravond hoosde het elke keer opnieuw en vandaag ook niet veel soeps wel warm met 21 graden.
Een beetje een baaldag, voel me al de hele dag niet lekker, mijn maag speelt steeds op-En het weer helpt ook niet mee.
Vandaag maar een herkansing gedaan om sauzijsenbroodjes te maken. Deze keer zijn te helemaal goed geworden en smaken heerlijk. Het recept klopte gewoon niet en nu het recept veranders en voilà goed geworden.
Ik had er 2 beneden neergezet , ik dacht voor Ingrid en Jannick vanavond maar Jannick kwam zelf nog even voorbij om er eentje te halen want het smaakte Theresa erg goed en hij wilde er ook graag een.
Net de herdenking gevolgd op tv in Graz van de slachtoffers van vorige week. We moeten weer verder met ons leven en maar niet te lang bij stilstaan. We leven in een rare tijd.

Jannick heeft een zeer achterwerk van 2 dagen op een houten bankje in een raftingboot. Over 14 maanden heeft hij pas examen in die tussentijd moet hij veel oefenen.

Montag 29.Juni
De hele morgen somber en zwaar bewolkt in de middag beter met wat zon maar wel zeer vochtige lucht en warm.
Jannick bracht ondanks zijn vakatie toch Theresa bij ons want hij had om 9 uur een afspraak bij de notaris om zijn papier op te stellen (een eigen verklaring van hem door een notaris ondertekend) dat hij niet getrouwd is om in Nederland in te leveren anders krijgt hij van Nederland zijn niet getrouwd verklaring niet (hij was 15 toen hij weg ging) Hoe klop je mensen geld uit de zak.
Morgen komt het laatste papier van Ingrid die de gemeente voor haar regelt . Dan kan alles naar Nederland en dan hopen dat ze niet nog wat willen hebben.
Dan is hij naar de gemeente gegaan om de pas voor de Stoderzinken te gaan halen want daar moet je vanaf vandaag Maut betalen maar niet als je inwoner van Gröbming bent. Je kan 1 pas per Haushalt krijgen. Dus we moeten wel delen.
Gezellig samen middageten en in de middag is Jannick een kleine Bagger gaan zoeken. Hij kon er wel krijgen maar met chauffeur. Of eentje in Liezen maar toen bleek dat er geen aanhanger bij zit waarmee je hem kan vervoeren. Een auto had hij al via zijn werk kunnen regelen maar tja een speciale aanhanger om zo´n bagger te vervoeren. Uiteindelijk zou er een aanhanger waar caravans op vervoerd worden op zijn werk vanavond terug komen.Dan ook nog bij brandweerkameraden gevraagd en daar kwam iemand in Gröbming uit maar ook met chauffeur. Hij was eigenlijk onderweg naar zijn werk om de auto en aanhanger te gaan halen toen hij langs de brandweerkazerne kwam en daar waren ze nog met een bagger bezig. Zijn ze met hem mee gegaan om hier te kijken en voor 30 euro meer dan anders zijn huurprijs in Liezen doen ze ook het werk voor hem en zelfs meer want ze graven het af en rekenen uit hoeveel schrott hij nodig heeft en gooien dan dat er ook in voor hem . Dus gaat hij morgenvroeg even naar Maier aan de overkant om schotter te bestellen en we nemen aan dat het geen probleem is want de groeve zit een stuk verder aan de Stoderstrasse.
We hebben dan geen parkeerprobleem mee, geen afwateringsprobleem meer en alles is vlak. Dan later moet de tuin in vlakken verdeeld worden zodat het niet 1 schuine tuin naar beneden is maar met terrassen . Dan kan Theresa ook een speelplaats krijgen. Maar daarvoor moet er eerst een betonwand tussen het stukje voortuin van de buren komen zodat dat deel daar hoger worden kan en dan moet met een drilapparaat die betonnen wanden van die grote bak die er ligt uit getrild worden en dan vlakken egaliseren met de berg grond die we dan hebben. Voorlopig werk zat.
Het voordeel van de bagger die morgen gebruikt wordt een stuk groter en die trekt ook met gemak volgens die man de boomstronken eruit die er nog in zitten.
We gaan het morgen meemaken. Dus Jannick de grote zware grastegels waar Jan nu op parkeerde eruit gehaald toch een 40 stuks op een klein stukje. Daarvan komen er dus nog veel meer op het Schotter . Maar die kan hij een stukje verder bij de Baumarkt bestellen en dan zetten ze het gratis voor de deur neer.

Leuk nieuws want Nina heeft haar B zwemdiploma gehaald, hardstikke goed.

Zit nu een Duitse misdaad tv serie te kijken die zich in Amsterdam afspeelt, wel leuk om te zien.
Maar niet om aan te horen , ze hebben dan ook Nederlandse achternamen en die kunnen ze gewoon niet uitspreken.

Nog meer leuke dingen want de telefoon ging en het was Dennis die voor de gezelligheid belde en die vertelde ook dat hij een sollicitatie heeft , zou fijn voor hem zijn als hij na 5 jaar toch weer zou kunnen werken.

Dienstag 30.Juni
hieperdepiep voor Manfred vandaag en dan ook maar alvast voor jou Erna want jij bent morgen aan de buurt,
De dag begon een beetje vroeger en de bagger kwam ook nog eens vroeger. Dat werd hard werken want alles liep ineens zo nauwsluitend aan elkaar dat behalve de zijkant van het huis ook het garage oprit deel maar gelijk doen. Maar omdat Jan voor het eerst in zijn leven gisteren rugpijn kreeg en heel erg pijn in de benen daardoor heeft,past hij op Theresa en doe ik stenen sjouwen en stapelen. Jannick haalt ze eruit. Heel veel werk en we moesten wel doorgaan want het moet ook afgegraven worden en om 3 uur moet dat ook klaar zijn. Dus van 8 tot 13 uur stenen eruit halen en stapelen. Veel meer werk dan we dachten. Ondertussen stenen besteld, komen donderdag. Jannick net nog de Rüttelplatte opgehaald en om 17 uur komt er ook iemand die de bodem voor hem trekt.
Dus alles loopt tot nu toe naadloos.

Helaas is het aan het eind van de dag toch niet helemaal perfect. De kosten worden veel hoger, veel meer nodig en morgen moeten ze verder want vandaag lukt het niet meer. Wanneer de man de grond getrokken heeft moet er nog een laag heel fijn over heen, tja dat wist Jannick niet en dat kan pas morgen gebracht worden want Maier stopt om 17 uur.
Dan kwam de hele oude zeikbuurman die tegenover Amadeus woont met de fiets aan , hij stapte af , liep naar de brug , kwam terug loopt het terrein bij ons op en begint de Baggerfahrer uit te schelden en te beschuldigen dat de brug niet te gebruiken is voor dit soort werkzaamheden. Helaas zei de Baggerfahrer hem dat hij er niets mee te maken heeft en dat hij voor de autos bij de buurman Maier moet zijn. Jannick naar hem toe gegaan maar die man is gewoon altijd onbeschoft , hij heeft zich nog nooit voorgsteld, zegt nooit gedag ook al groeten we hem altijd. Hij is waarschijnlijk ook degenen die over de moddersporen bij de gemeente is gaan klagen . Van de week was er heel veel vrachtverkeer omdat de buren een eindje verder hun terrein aan het asfalteren waren, enige tijd terug kwam bij de buren naast ons een grote tankauto om de pellets te brengen. Maar wij vernielen de brug. En geloof het of niet we zagen hem net naar Maier gaan. We horen het wel. Volgens hem is de brug toelaatbaar tot 5 ton maar er staat geen bord bij en wij wonen hier het korst en de rest woont er vanaf de jaren 60. Hij zeikt over dat bij ons de autos van de oprit komen, hij rijdt nl met een bloedgang van zijn huis naar beneden en we zien hem niet aan komen. Daar heeft Jannick al een aanvaring met hem over gehad en Jannick heeft hem ook gezegd dat er een klein kind hier is en dat hij daar met zijn fietsen ook aan moet denken want hij rijdt je zo van de sokken. Hij zeikt ook over het feit als er een camper voor op de oprit staat en ja die steekt uit maar staat nog steeds op de grond van het Jannick.
Dan doe je iets om de modder en waterproblemen op te lossen is het ook niet goed. Afgezien de problemen zullen er toch wel vanaf de jaren 60 al zijn en wij wonen er pas een jaar en het was de eerste winter en de 2e winter zal het probleem er dus niet meer zijn en dat nadat het er ruim 50 jaar al was.
Jannick is geloof ik nu even aan het eind van zijn Latein, en kan niet veel meer hebben. Hij heeft ongelooflijk hard gewerkt en heel veel werk verzet en dan loopt het zo verkeerd in enen.

Als dat het enige was dan hadden we er wel over heen gekomen maar de Maurer kwam niet opdagen en dus kan het werk niet verder. We hebben geen ander kunnen vinden en Jannick zit er nu mentaal doorheen.

Mittwoch 1.Juli
Snikheet weer , we vallen van het een in het ander. Jannick heeft ook voor vandaag geen Maurer kunnen vinden en zal dus alles moeten laten liggen tot hij er wel een kan krijgen dat wordt waarschijnlijk dan volgende week. Het is balen maar het is niet andrs.
Ik heb mijn laptop gesloopt liet hem uit mijn handen vallen. Dat heet eigen schuld dikke bult en gaat geld kosten want het beeldscherm is kapot. Geen andere pc meer voorhanden dus het kan zijn dat ik het af moeten laten weten op internet.
Pech komt zelden alleen. Tussen de streepjes kan ik nog wat zien en hoop dat ik het daarmee red tot ik een ander heb.

Ingrid en Jannick gingen naar Salzburg o.a om voor Jannick zijn trouwkleding te kopen.
Theresa was bij ons en in de middag met het badje buiten en wij op de ligtoelen ernaast. Best uit te houden met deze temperaturen, in de schaduw 28 graden.
Boven mijn hoofd was een schouwspel te zien van 2 roofvogels die een vogel aanvielen , keer op keer en elke keer wist de vogel te ontkomen al werd hij flink gepikt maar na enige tijd wist de vogel te ontkomen. In de morgen al een ree met 2 kleintjes gezien achter op de wei bij ons. Die kleintjes sprongen, renden en deden gek. Hardstikke leuk om naar te kijken. Zegt Jannick hardstikke leuk op mijn bord en lekker . Dierenbeul.
Eind van de middag kwamen ze thuis en ik heb een deel van Jannicks kleding bekeken maar nog niet alles om dat er nog iets aan vermaakt moest worden. Hij is wel meneer want het is dus van het merk Gössl.
Vanavond is het voor het eerst dat er in Landhaus Georg een Grilabend is en Ingrid en Jannick zijn proefeten. Ik heb Theresa net in haar bedje gelegd en het was eigenlijk gelijk stil. Maar ze was dan ook al vanaf 7 uur op en het was 19 uur toen ik haar naar bed bracht en ze had geen middagslaapje.
Nu genieten van de rust, Jan is nu werken want die vond het veel te warm om eerder te gaan en hij heeft toch de sleutel

| Door: Nellie
Het ziet er allemaal prachtig uit Nicolette ,wel een heleboel werk maar, je heb ook eer
van je werk met stenen eruit halen en dan word het
een prachtige tuin
de groetjes maar weer