Feuerwehrfest - Reisverslag uit Gröbming, Oostenrijk van Familie-Molenaar-Ruesink - WaarBenJij.nu Feuerwehrfest - Reisverslag uit Gröbming, Oostenrijk van Familie-Molenaar-Ruesink - WaarBenJij.nu

Feuerwehrfest

08 Augustus 2015 | Oostenrijk, Gröbming

Mittwoch 5.August
De dag begon al gelijk warm, er is wel bewolking maar het ziet er naar uit dat het weer heet wordt. Gisteravond en vannacht hoosbuien gehad en het bleef 20 graden tot heel laat.
En het plan is weer veranderd, Ingrid werkt gewoon zoals ze eerst het rooster had, van 15 tot 21 uur.
Er is vandaag begonnen met het inbouwen en ombouwen van de verwarming naar Pelletheizung .
Op dit moment vooral afmonteren en slopen. Het water is al uit de verwarming en de opslag beneden van het warme water van Ingrid en Jannick. Wij hebben een eigen boiler dus we merken er niets van. Ik had de monteur gelijk vanmorgen gevraagd of hij de radiator die bij ons in de badkamer hangt weg kan halen zodat we tijd hebben om de wandtegels tegen die wand te verven. Dat kost tijd want we moeten eerst gronderen en kunnen dan lakken. Dat heeft hij net gelijk gedaan en zei dat we tot na het weekend tijd hebben dus we hoeven ons zelfs niet te haasten.
Jan en ik hebben vooral vanmorgen dingen weg gesjouwd die in de weg stonden en Ingrid had gisteravond al het stookhout en de geperste houtrollen die er nog lagen naar het balkon van hen verhuisd. Die zijn beneden niet meer nodig dus die kunnen zij in de keukenkachel opstoken. Dat maakte ook weer plaats beneden. Ingrid gaat vanmiddag voor ze naar haar werk gaat sloophout wegbrengen naar de Mülldeponie in Aich (zeker minstens 100kg). Jan brengt dan vanmiddag ook nog voor hij gaat werken een berg plastic mappen en de badkamerhangkast daar heen. Degene die bij ons geweest zijn weten hoe vol het beneden in de kelderruimtes was. Nu is er dus al 1 ruimte helemaal leeg omdat daar de Pelletopslag geplaatst gaat worden daar is ook de vloer gestort want het gewicht is toch een 7000 kg wat daar komt. Een deel van het gereedschapshok moest ook leeg dat hebben Jan en ik vanmorgen verplaatst deels naar buiten wat geen last van regen heeft en deels bovenop de rest wat er staat.De hele garage staat vol met alles voor de verwarming en de collectoren voor het warme water.
We zullen het in ieder geval van de winter lekker warm hebben (dat mogen we tenminste hopen voor dat bedrag)

Theresa schrok zich net ongans, ze deed de deur naar de tuin open en toen een harde klap. Zij snel weer naar binnen. Later bleek dat de monteur de oude cokeskachel aan het aftransporteren was en die was zo zwaar dat de band van zijn kar er van sprong. Dus die is nu even weg een nieuwe band halen, in die tussentijd hebben Jan en ik de glazenwanden voor de douche uitgepakt en naar boven gezeuld , want die zijn toch zwaar. We hebben in ieder geval wel bekijks van de buren.
Gelijk al het verpakkingsmateriaal in stukken en het piepschuim gelijk in de gele zak . We hebben weer mazzel want die worden morgen opgehaald. Het karton kan Jan hier in Gröbming wegbrengen. Anders zit je gelijk weer met een partij afval .Ingrid heeft haar auto al afgeladen en nog zit niet alles erin. Het afval van de verwarming gaat gelukkig allemaal met de monteur mee. Want dat is heel veel, 2 enorme watercontainers, een niet te tillen cokeskachel, schoorsteenpijpen en wat al niet meer. Van het nieuwe materiaal al het verpakkingsmateriaal dat is best heel veel.

Ingrid kwam net een partij Rucola brengen, het lijkt wel onkruid zo veel en hard als dat groeit en het is zeer scherp van smaak. Morgen maar stamppot er van maken. Ze is weer aan het oogsten en gelijk alles eruit halen . Nu mooi weer er voor. Ze heeft veel verschillende tomaten maar die willen nog niet rood worden. Het meeste is nu wel eruit . Ze heeft nog wel wat dingen opnieuw gezaaid, wat ook al weer opkomt.

Het is nu 11 uur en al veel werk verzet. Straks doe ik niet zo veel meer want dan komt Theresa.

Net gelezen dat we vrijdag bezoek krijgen, en oude vriend van mij met zijn vouw die aan het vakantie houden zijn in ons mooie land. Helemaal gezellig en daar maken we tijd voor.

Zo net gegeten en dat hebben we maar binnen gedaan , we worden belaagd door wespen als we buiten zitten We mogen wel blij zijn dat het bewolkt is dan wordt het niet zo super heet en hebben we ook af en toe schaduw. Het is nu op het hoogtepunt van de midag en 28 graden in de schaduw.
We hebben nog 24 nachtjes te gaan. Jan heeft vanaf donderdag 27. al vrij en een weekje erna, Ingrid in ieder geval de week er voor en dagen er na , tja Jannick moet voor het huwelijk werken en hij hoopt in ieder geval de vrijdagmiddag vrij te zijn en een paar dagen erna. Voor hem begint ook gelijk het beurzenseizoen.
De monteur van de verwarming denkt 5 dagen nodig te hebben daarna kunnen we gaan schoonmaken en ruimen. Aan werk ontbreekt het ons niet . Deze week geen mogelijkheid om de straat af te maken dus dat verschuift ook weer een week.
We houden de moed erin want we zien toch steeds weer dat er wat af is. Maar de tijd gaat veel te snel.

Tja en dan wil de monteur het expansievat binnen brengen en dondert dat ding van zijn kar en hij kwam er onder. Hij kreeg daarna een steeds dikkere voet en heeft zijn spullen ingepakt en zou naar de dokter gaan. Ze werken normaal met zijn tween maar de ander is ziek. Hij is de baas van die zaak en ik kan me wel voorstellen dat je het werk wil na komen. Tja nieuwsgierig of hij morgen het werk kan voortzetten. Jan en ik hebben er een hard hoofd in.

Theresa vanavond samen met Jan in haar bedje gelegd, verhaaltje gelezen en ze sliep gelijk in.
Ze was ook zo moe en ze had helemaal niet geslapen vandaag. Het was een beetje heel erg herrie.

Donnerstag 6.August
Stralende hete zonnige dag, Ingrid is het gras aan het maaien met moeite want het is zo hoog geworden.
We balen allemaal niet te zuinig want de monteur heeft gisteren dus zijn enkel gebroken en ligt nu met liggips. De bouw ligt dus nu op alle fronten stil en niets is afgemaakt. Positief denken dan maar , wij hebben meer tijd om het wandje in de badkamer te doen.
Zo gaat de tijd voorbij en we hopen dat het een en ander nog gaat lukken. Die man zal nog wel meer balen want hij is de baas van het bedrijf en zijn personeel was al ziek en dan maar hopen dat hij zelf goed verzekerd is. We begrijpen het wel dat hij het werk in zijn eentje aangevangen heeft, tijd is geld maar ja dat het zo ongelukkig voor hem zou aflopen. Wel een harde kerel want Jan had direct gevraagd zal ik de Rettung bellen want die was er gelijk op toegestormd om te helpen. Maar nee hij ging wel naar de huisarts, heeft alles nog opgeruimd en in zijn auto gezet en is met die auto ook nog zelf weggereden.

Freitag 7.August
Jannick bracht Theresa al om 7 uur en die was wakker en vond dat wij dat dan ook maar moesten worden. Het was al vrij warm buiten en om 9 uur al 23 graden dus dan weten we l het wordt heeeeeeeeet vandaag.
Dus ik was al om 9 uur een plaatkoek aan het bakken, Mohnkuche en daarna Würstgulash gemaakt voor de visite die vandaag komt. Gisteren was ik bij Ingrid vragen hoe zij de Gulash maakt want hij is van haar altijd lekker. Zegt ze oh dan kan je gelijk de overgebleven worsten van ons meenemen en ze vroeg heb je ook aardappels nodig maar nee die dacht ik zelf te hebben.
Dus ik trek de groentela open ,geen aardappels dan maar naar beneden om aardappels te halen. Bij haar in het groenterek lag een heel nieuw net met aardappelen maar allemaal snot geworden. Dat was bahhhhhhhhhh en stonk en ik ze dus maar opgeruimd. Kon mijn handen amper van de lucht bevrijd krijgen. Dus geen aardappelen en is Jan ze maar gaan halen. Voordeel dat we nu winkels in de buurt hebben.
Theresa was het rond 11 uur al helemaal zat maar ik haar wat brood en Gulash gegeven, nou ze wilde nog een 2e keer ook. Dan maar naar haar bedje gbracht en niet meer gehoord , waarschijnlijk als een blok in slaap gevallen. Ik denk dat ze vanmorgen al vroeg wakker was.

Gaan net tussen de middag de alarmen af geen idee wat er aan de hand is.

Ik had een berichtje dat mijn veraf bril klaar is, misschien gaat er nog een van de familie beneden de komende dagen naar Liezen.

Er kwam een ongeduldige postbode aan de deur , die bleef aanbellen en we moeten toch echt van boven naar beneden lopen. Onze eigen Postler doet dat niet. Een pakket voor de familie beneden en een kleinpakje voor de katten met een zakje Whiskas om te proberen.

Jan heeft het wandje in de badkamer al in de grundering gezet en het is al echt wit. Morgen dan de laklaag erop doen. Er zit her en der een tegel met een motiefje en nu zie je wel op die tegels een reliefje die uitsteekt misschien dat ik die dan een ander kleurtje verf nog over nadenken.

Het alarm was dat ze een oliespoor moesten opruimen op de weg naar de Stoderzinken, niets ernstig dus hoewel het wel grote gevolgen kan hebben als het niet geruimd wordt.

Half 2 was Theresa wakker, gelijk haar badpak aan en met Opa en Oma naar buiten, Heerlijk in de schaduw in het water maar vooral met ater in de zandbak. Dat kan ze uren volhouden lekker knoeien met zand en water. Om 16 uur gingen we weer naar binnen nadat Opa haar eerst met de tuinslang afgespoeld had. Dan mocht ze bij Oma in bad spelen en lekker schoon er weer uit.
Ze kon niet wachten en wilde Gulash eten dus maar wat gegeven. Je hoeft niet te vragen wat haar favoriete eten is.

Dan kwam mijn Hollandse visite die in de buurt van Zell am See op vakantie zijn.
Geen idee hoelang ik Hans niet gezien heb maar dat is toch echt heel erg lang geleden. Kennis gemaakt met zijn vrouw Tilly en een hele gezellige en leuke avond gehad. Ik kan het heel erg waarderen als mensen zo veel moeite doen om even op visite te komen. En als het dan ook nog hele gezellige visite is !!
Toen we gingen eten wilde Theresa ook weer Gulash, kleine vreetkont. Oma heeft haar in bed gelegd want Mama had gebeld of het goed was dat ze later kwam want er was iemand voor het laatst op haar werk omdat de met pensioen gaat en er was een feestje . Papa kwam niet thuis want die was bij de brandweer want daar was zomerfeest en Maibaum schneiden.

Samstag 8.August
Ik was al vroeg wakker en ben maar opgestaan, even in alle rust met de pc.
Het was al 17 graden om 7 uur . Omdat we in de nacht alles open laten staan koelt het in huis dus ook lekker af. Maar met de strak blauwe lucht weet je dan al dat het opnieuw een erg hete dag gaat worden.

Jannick kwam vragen of hij een Trachten T-shirt van Jan mocht lenen die van hem had hij gisteren al aangehad en dat zit lekkerder om te werken op zijn Lederhose , maar helaas de van Jan was hem te krap. Maar ik wist dat deze week een nieuwe reclame was ingegaan bij de NKD met oa Trachten T-shirts. Dus Theresa bleef even bij ons en Ingrid ging Jannick weg brengen naar de Feuerwehr en dan gelijk bij de NKD langs. Jannick staat de hele dag of achter de bak en grilkraam of hij zit in de bediening. Vannacht was hij om 4 uur thuis en dan vanmorgen om 9 weer begonnen.
Toen Ingrid terug was zijn Jan en ik gaan lopen want Jan wilde ook graag een nieuw shirt . Ze hadden er nog dus Jan heeft er ook een . We hadden Jannick al op de parkeerplaats gezien en zijn dan ook even naar binnen gelopen in de feesttent. Jannick heeft ons een rondleiding in het nieuwe gebouw gegeven en het was vroeg dus nog lekker rustig. Dan terug naar huis gelopen . Zaten net aan de koffie of Ingrid kwam vragen of wij meegingen Grilhandl eten bij de Feuerwehr. Dus we zeiden we komen er wel achteraan drinken eerst onze koffie op. De muziek was van het Lafenbergtrio uit de Sölk. We hebben dan gezamelijk gegeten en daarna met Theresa naar de Hupfburg. Ze trekt haar schoenen uit stapt erop en begint keihard te huilen. Bleek dus het rubber kokend heet te zijn geworden door de zon maar dat zie je niet. Dus naar Jannick gelopen en die heeft geregeld dat er een grote mat kwam en er overheen gelegd werd. Die mat werd niet heet dus konden de kinderen veilig spelen. Er was ook een draaimolen en voor 10 euro kreeg je 8 munten. Hij liet dat ding ook nog eens heel lang draaien dus Theresa heeft genoten. Om half 2 was het niet meer te harden van de hitte en Theresa was het helemaal zat en ging flink over de rooie dus weer naar huis gelopen. De eerste auto van de andere Wehren kwam er al aan deze uit Bruck an der Stadl maar er komen er nog veel meer. Straks nog maar een keer terug lopen.
Mooi weer is fijn en lekker maar dit is veel te TE HEET.